برژينسكي: امريكا به شرايط شوروي قبل از فروپاشي رسيده است
۩۩۞۩۩๑biya2๑۩۩۞۩۩
HAMECHIZ
درباره وبلاگ


سلام من آرمان یزدانی هستم از این که به وبلاگ خودتون سری زدید ممنونم ارزوی من رضایت شماست امیدوارم از اخبار و مطالب وبلاگ من خوشتون بیاد اگه در نظرسنجی من شرکت کنید ممننون میشم منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستم با تشکر آرمان یزدانی
نويسندگان

 
برژينسكي: امريكا به شرايط  شوروي قبل از فروپاشي رسيده است
 
پيش‌بيني انتقال نقطه ثقل قدرت به شرق
برژينسكي: امريكا به شرايط شوروي قبل از فروپاشي رسيده است
 
 
‌زبيگنيو برژينسكي مشاور پيشين شوراي امنيت ملي امريكا در تازه‌ترين كتاب خود با هشدار نسبت به فروپاشي ايالات متحده، از شباهت‌هاي دوران پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و وضعيت فعلي ايالات متحده سخن گفت.
جمعه ۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۵۲
نام كتاب جديد ‌زبيگنيو برژينسكي «امريكا و بحران قدرت جهاني» نام دارد و وي در اين كتاب توصيه‌هايي را براي حفظ قدرت ايالات متحده امريكا در آينده ارائه مي‌كند. مشاور سابق امنيت ملي امريكا در اين كتاب با اشاره به چالش‌هاي عصر مدرن همچون رفاه، مشكلات زيست‌محيطي و آب و هوايي، از سخت شدن دستيابي به اجماع جهاني بر سر اين مشكلات خبر مي‌دهد و چند شباهت هشدار دهنده بين اتحاد جماهير شوروي در سال قبل از سقوط آن و امريكاي قرن بيست‌و‌يكم را برمي‌شمارد.
برژينسكي در اين كتاب نوشته است: اتحاد جماهير شوروي به طور فزاينده‌اي گرفتار سيستم به شدت بسته‌اي بود كه امكان بازنگري در سياست‌هاي كلي نظام شوروي را نمي‌داد. شوروي طي چندين دهه با تخصيص درصد نامتوازني از توليد ناخالص داخلي، خود را براي رويارويي نظامي با ايالات متحده آماده كرد. شوروي همچنين اين مشكل را با هزينه‌هاي اضافي در تلاش براي تسخير افغانستان دوچندان كرد. جاي تعجب نيست كه (شوروي) تحمل متوقف كردن رقابت ميليمتري خود در زمينه فناوري با امريكا را نداشت... اقتصاد آن(شوروي) عقب تر ماند و برابري در جامعه در زمينه زندگي در رقابت با غرب بدتر شد.
به نوشته وي، اين موازنه‌ها است كه حتي اگر بزرگنمايي هم شده باشد، اين مسئله را تقويت مي‌كند كه امريكا بايد خود را تجديد كند و به دنبال يك چشم‌انداز ژئوپليتيك بلند مدت براي پاسخ دادن به چالش‌هاي زمينه تاريخي رو به تغيير باشد. در بخش هايي ديگر از اين گزارش كه توسط واحد مركزي خبر مخابره شده، آمده است: وضع كنوني امريكا مشابه زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق است و موج انتقادهاي مردم امريكا از رژيم صهيونيستي روز به روز در حال افزايش بوده و سياست جنگ‌افروزي محكوم به شكست است. زبيگنيو برژينسكي در اين كتاب ‌آورده است. ‌باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا مي‌تواند در صورت پيروزي در دور دوم رياست جمهوري خود، روند سازش در خاورميانه را از سر گيرد.
نويسنده بر اين باور است كه ‌اوباما در اين صورت هم زمان مناسب و هم مصونيت تاريخي براي ايجاد كشور فلسطين در كنار اسرائيل را در اختيار دارد. برژينسكي در اين كتاب از عملكرد اوباما در دوره اول رياست جمهوري‌اش انتقاد كرده و بر اين باور است كه وي مي‌توانسته به نحو بهتري در خصوص روند صلح خاورميانه عمل كند و به راه حل عادلانه‌اي در اين راستا دست يابد. برژينسكي در اين كتاب تأكيد كرده است ‌علت شكست اوباما در سازش خاورميانه، مانورهاي اسرائيل در سياست‌هاي داخلي و خارجي امريكا بوده و علت اين مسئله هم نفوذ گسترده لابي اسرائيل در كنگره امريكا بوده است.
خريد و فروش آدم
برژينسكي همچنين در اين كتاب تأكيد كرده است در بسياري از موارد اسرائيل توان خريد افراد را دارد. در اين كتاب همچنين علل قرار گرفتن امريكا در مسير انحطاط و سقوط مورد بررسي قرار گرفته است. طبق مطالب اين كتاب، ‌فضاي انتقاد مردم از اسرائيل در امريكا رو به گسترش خواهد نهاد و همگان كم‌كم اين نكته را درك خواهند كرد كه شعارهاي تند و درخواست‌هايي براي جنگ ديگر بهترين روش نخواهند بود. در اين كتاب وضع كنوني امريكا به وضعيت اتحاد جماهير شوروي قبل از فروپاشي تشبيه شده است.
انتقال قدرت به شرق
برژينسكي در اين كتاب آورده است ‌اگر امريكا مي‌خواهد مسئول برتر خاورميانه ( در مقايسه با تلاش‌هاي قدرت طلبانه چين ) باشد بايد به اندازه كافي قدرتمند باشد. در اين كتاب چهار مشكل اساسي براي امريكا مطرح شده است كه نتايج مترتب بر انتقال نقطه ثقل اين ابرقدرت (امريكا ) از غرب به شرق، تاثير بهار عربي در اين قضيه مهم‌ترين آن عنوان شده است. كاهش تاثير بين‌المللي امريكا، نشانه‌هاي سقوط امريكا و پسرفت داخلي و خارجي اين كشور و نحوه هدر رفتن فرصت‌هايي كه براي امريكا در عرصه بين‌المللي بعد از جنگ سرد به‌وجود آمده است و نحوه بازگرداندن قدرت قبلي امريكا به عنوان دومين علت ذكر شده است.
سومين مسئله نيز آن است كه ‌اگر امريكا سقوط كند، ‌در اين صورت پيامدهاي اين قضيه چه خواهد بود و قربانيان اين موضوع چه كساني خواهند بود و آيا چين مي‌تواند ‌جانشين امريكا در قرن بيست و يكم شود يا خير. و چهارم اينكه ‌اگر امريكا بتواند موقعيت قبلي خود را باز يابد در اين صورت چه اهدافي براي اين كشور تعريف خواهند شد. برژينسكي در اين كتاب براي گسترش نفوذ امريكا و مقابله با گسترش نفوذ چين پيشنهاد كرده است امريكا با تركيه و روسيه متحد شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->